UWAGA! Aktualny regulamin dostepny jest pod komenda '?zasady' w grze.
(Stan na 10/07/05)
Regulamin swiata Barsawii.
Barsawia jest gra, w ktorej partycypowac moze wielu graczy jednoczesnie.
Ponizej zebrano zbior podstawowych zasad, ktorymi musza kierowac sie
uczestnicy gry.
$I Reguly ogolne
I. 1. Gracz nie moze posiadac wiecej niz jednego konta.
I. 2. Postacia z danego konta moze grac wylacznie wlasciciel tegoz konta.
W szczegolnosci: udostepnianie osobom trzecim postaci lub jej hasla,
bez wzgledu na przyczyne jest zabronione.
I. 3. Wlasciciel postaci jest zawsze odpowiedzialny za jej czyny, tym
bardziej jesli jakims sposobem osoba trzecia weszla w jej posiadanie.
I. 4. Kazdy gracz ma prawo miec kilka postaci, ktore to musza bez wyjatku
byc przypisane do jednego jedynego konta tegoz gracza.
I. 5. Granie wiecej niz jedna postacia w tym samym czasie jest surowo
zabronione.
I. 6. Jedna postac danego gracza nie moze absolutnie pomagac innej.
W szczegolnosci zabronione jest: zostawianie przedmiotow,
usuwanie przeszkod, itd.
I. 7. Tworzenie postaci wylacznie w celu zdobywania
informacji dla innej lub w celu anonimowego wypowiadania sie jest
takoz rowniez zabronione.
I. 8. Osoby laczace sie z gra z tego samego adresu IP, winny zglosic to
listownie administracji na adres barsawia@irc.pl podajac ten numer
IP oraz liste laczacych sie z niego postaci.
$II Interakcja w swiecie
II. 1. Barsawia jest mudem nastawionym na odgrywanie postaci w swiecie
utrzymanym w konwencji fantasy, opartym na tworczosci Tolkiena
i systemie gier fabularnych Earthdawn: Przebudzenie Ziemi.
Mile widziane jest zatem wczuwanie sie w swoja postac,
choc jesli gracz nie jest w stanie dobrze odgrywac swojej
postaci jestesmy w stanie to zrozumiec, pod warunkiem ze nie psuje
zabawy innym. Nalezy jednak pamietac, ze gracz nie wczuwajacy sie w
odgrywanie swojej postaci, sprawia iz jego postac jest nijaka i moze
miec przez to zawezone perspektywy rozwoju.
II. 2. Imie postaci musi spelniac nastepujace wymogi:
- prawidlowa odmiana imienia wedlug gramatyki polskiej,
- musi byc mozliwe do odmienienia bez uzywania apostrofow
- zlozone, pod wzgledem odmiany, z wylacznie jednego wyrazu
- musi byc mozliwe do sensownego odczytania i wymowienia
- pasowac do konwencji fantasy
- nie byc obrazliwym ani wulgarnym
- nie jest dobrze widziane poslugiwanie sie imieniem jakiejs slawnej
postaci, szczegolnie jesli pochodzi ona z pierwowzoru literackiego
jednej z naszych domen. Poza szczegolnie bulwersujacymi przypadkami,
jestesmy jednak sklonni to tolerowac, pod warunkiem, ze gracz nie
bedzie oczekiwal od innych graczy utozsamienia jego postaci ze swym
pierwowzorem.
II. 3. Zabronione jest publiczne pisanie na tematy nieroleplayowe poza
miejscami oznaczonymi jako specjalnie przeznaczone do tego celu.
II. 4. Niemile widziane jest uzywanie slow nie pasujacych do swiata i
przeklenstw wspolczesnych, szczegolnie wobec osob, ktore sobie tego
nie zycza oraz w publicznych notkach.
II. 5. Zabronione jest umyslne uzywanie emoticonow i slow nie pasujacych do
konwencji fantasy.
II. 6. Nalezy komunikowac sie jezykiem polskim. Zabronione jest uzywanie
jezykow obcych (chyba ze jest to zgodne z zalozeniami pierwowzoru
danej domeny) i bez wyjatku jezykow kryptograficznych, to znaczy
takich ktore sa zrozumiale tylko dla grupy osob znajacych dany szyfr.
Oczywiscie uzywanie jezykow rasowych i innych, ktore umozliwia
system gry jesto dozwolone.
II. 7. Zabronione jest rozpowszechnianie z zalozenia niedostepnych dla
graczy informacji, takich jak na przyklad liczbowych odpowiednikow
slownych opisow roznych wielkosci.
II. 8. Podczas swojego zycia, postacie maja okazje wykonywac roznego
rodzaju zadania, za ktore sa wynagradzane punktami doswiadczenia.
Bezwzglednie zabronione jest przekazywanie komukolwiek informacji na
temat ich rozwiazan - od graczy oczekuje sie, ze powinni dojsc do
nich samodzielnie. Jak najbardziej dozwolona jest natomiast pomoc
fizyczna, na przyklad w walce.
II. 9. Zabronione jest uzywanie roznych form wypowiadania sie (glownie
chodzi o poczte i tablice ogloszeniowe) w celach niezgodnych
z przeznaczeniem. Zabrania sie uzywania w nich przeklenstw,
szczegolnie jesli potencjalni odbiorcy tych tresci sobie tego
nie zycza.
Szczegolnie karalne beda naduzycia zwiazane z anonimowym
wypowiadaniem sie.
Jezeli juz do takich naduzyc dojdzie, osoba ktora tresci urazily
moze zlozyc skarge, wazne jest jednak pozostawienie ewentualnych
dowodow nienaruszonych (np. obrazliwych listow nie wolno kasowac).
(Wiecej o skladaniu skarg do Mistrzow Gry nizej).
$III Mechanika gry
III. 1. Zabronione jest uporczywe nekanie innych graczy. Okreslenie co jest
nekaniem nie jest calkiem oczywiste, wiec nalezy tu uzyc zdrowego
rozsadku i dobrego smaku - na pewno jest nim wykraczajace poza
roleplaying obrazanie lub rozpowszechnianie falszywych poglosek o
innych graczach. Bezwzglednie tepione bedzie przenoszenie konfliktow
miedzy _postaciami_ do swiata rzeczywistego, przez rozpowszechnianie
falszywych lub kompromitujacych informacji o ich wlascicielach.
III. 2. Zabronione jest oszukiwanie i czerpanie korzysci z bugow. Jesli
odnajdziesz jakis pozwalajacy na to blad, powinienes go zglosic.
Jesli nie jest dla ciebie jasne, czy dana wlasnosc jest bledem,
mozesz skontaktowac sie z administracja. Wszelkie wykorzystywanie
bledow i niedociagniec mechaniki Barsawii (np. zakanczanie/zrywanie
polaczenia w walce, przelogowywanie sie w celu szybszego dotarcia
do odleglego miejsca, ...) bedzie podlegac surowym karom.
Ponadto kazdy gracz ma obowiazek zglosic fakt wykorzystywania
bledow przez innych. Jezeli wiec widzisz jak ktos wykorzystuje
bledy gry, zglos ten blad i ta osobe, w przeciwnym razie i ciebie
moze spotkac kara.
III. 3. Zabronione jest uzywanie Barsawii w celu reklamowania jakichkolwiek
zewnetrznych wobec niej osob fizycznych i prawnych, przedmiotow,
lub uslug (takze sieciowych).
III. 4. Zabronione jest biezace komunikowanie sie poza Barsawia
w czasie grania, na temat Barsawii, na przyklad na IRCu, GG, czacie.
W szczegolnosci surowo zabronione jest organizowanie nagonek na
graczy, wskazywanie lokalizacji innych graczy, etc.
III. 5. Nie wolno korzystac z programow, ktore wykonuja zamiast
gracza zlozone czynnosci, takie jak na przyklad wyszukiwanie i
zabijanie potworow, automatyzacja zbierania ziol, autopogon,
sztuczne nabijanie wieku postaci, itp.
III. 6. Ponadto karalne jest wprowadzenie postaci w stan, uniemozliwiajacy
jej interakcje z otoczeniem (nawet jesli efekt ten bedzie uzyskany
za pomoca dlugiego aliasu). Oczywiscie nie dotyczy to czynnikow
wewnatrzmudowych, na ktore gracz nie ma wplywu (np. spadanie
w przepasc, nieprzerywalny cios specjalny broni).
W szczegolnosci:
System umiejetnosci zostal zmieniony, tak by umozliwic wieksza
roznorodnosc postaci, a co za tym idzie swiata.
Jednak rozwoj umiejetnosci ma wynikac z zycia postaci, a nie
odwrotnie!
Zabronione jest sztuczne nabijanie umiejetnosci w jakikolwiek
sposob.
$IV Zabijanie, okradanie i ogluszanie innych graczy
IV. 1. Zabijanie, okradanie i ogluszanie innych graczy jest dozwolone o ile
nie zostana zlamane ponizsze ograniczenia. Gracz bedzie podlegac
karze, jezeli:
- zwykl czynic to wobec slabszych od siebie, nie potrafiacych sie
przed tym wybronic, graczy bez uzasadnionej przyczyny
- zwykl czynic to ciagle wobec tej samej osoby
- organizuje regularne nagonki na ta sama osobe
- zwykl czynic to wobec mlodych graczy (nie tylko pod wzgledem
doswiadczenia ale i wieku) bez dobrego powodu.
W przypadku mlodych graczy nie mile widziane sa jakiekolwiek
proby utrudniania im zycia, gdy nie ma sie naprawde dobrej
przyczyny.
Przypadki mlodych graczy, ktorzy prowokuja swoim zachowaniem innych
w sposob umyslny nalezy zglaszac do mg (patrz tez $VI).
Nalezy jednak pamietac, ze niektorzy mlodzi gracze po prostu
slabo orientuja sie jeszcze w swiecie i proba wytlumaczenia im co
robia zle nierzadko moze byc skuteczna metoda nauki.
$V System karania i zglaszania
V. 1. W przypadku gdy gracz podejrzewa kogos o lamanie zasad moze to zglosic
poczta mudowa, wpisujac 'mg' jako imie, lub droga elektroniczna na
barsawia@irc.pl. (Dokladnie opisano to w $VI).
Zazwyczaj potrzebne sa dobre dowody, przy czym log z danego zajscia
nie stanowi obiektywnego materialu dowodowego.
UWAGA! Jezeli istnieje _uzasadnione_ przypuszczenie,
ze jakis gracz bedzie probowal zlamac ktoras z zasad (np. "zakonczyc"
przy walce), mozna w ostatecznosci sprobowac przyzwac ktoregos
niesmiertelnego, a jest szansa, ze zajmie sie dana sprawa.
(patrz tez VI. 2)
V. 2. Naruszenie zasad grozi usunieciem bez ostrzezenia. Jesli poziom
ujawnionej glupoty i/lub zlej woli bedzie niewielki, a takze w
przypadkach bardziej watpliwych, ich naruszenie moze skonczyc sie
tylko ostrzezeniem lub odebraniem postaci czesci jej zdolnosci,
zgromadzonego doswiadczenia, czy statusu. W wypadku powtarzajacego
sie nagannego zachowania graczy, moze zostac zablokowany dostep do
Barsawii dla calej domeny internetowej. Nie jest to cos, co
zrobilibysmy z przyjemnoscia, ale jesli sytuacja nas do tego
zmusi, tak sie stanie.
$VI Interakcja z Niesmiertelnymi
VI. 1. Mistrzowie Gry (MG) stanowia cialo posredniczace miedzy swiatem
Kreatorow a smiertelnikami. Wszelkie sprawy i problemy, wymagajace
rozpatrzenia przez Niesmiertelnych nalezy zglaszac bezposrednio do
MG.
Glownie chodzi o powazne bledy gry i podejrzenia o blad w postaci.
Nie bedzie mile widziane zajmowanie czasu czarodziejom, spoza
druzyny MG.
MG egzekwuja takze przestrzeganie zasad i sa uprawnieni
do wymierzania srogich kar graczom, ktorzy sie don nie stosuja.
Wszelkie skargi na Niesmiertelnych prosze takze kierowac do MG.
W celu wyslania listu do MG udaj sie na poczte i piszac zwykly
list, wpisz 'mg' (bez apostrofow) jako imie.
W szczegolnych wypadkach, wymagajacych potwierdzenia tozsamosci
wnioskodawcy (np. prosba o kasacje postaci, konta, zamrozenie
postaci) kontakt z druzyna MG nalezy nawiazywac droga elektroniczna
(barsawia@irc.pl), piszac listy z konta pocztowego, do ktorego
przypisana jest postac (mozna to sprawdzic komenda 'email').
VI. 2. Przyzwania:
Przyzwania sa jedna z drog bezposredniej komunikacji z Niesmiertelnymi
(Kreatorami swiata Barsawii), nalezy ich jednak uzywac wylacznie
wtedy, gdy jest to konieczne. Zasadniczo dwie sytuacje zezwalaja na
uzycie przyzwan:
- wystapil powazny blad uniemozliwiajacy gre lub rozwoj postaci, ale
tylko wtedy gdy nie jest mozliwe udanie sie na poczte i napisanie
do Mistrzow Gry.
- dokonujemy zgloszenia podejrzenia o lamanie zasad przez innych,
wymagajace bezposredniej interwencji Niesmiertelnego, ale tylko
wtedy gdy Niesmiertelny majac wglad do ogolnej sytuacji jest w
stanie ocenic trafnosc naszego zgloszenia.
Przy czym nie nalezy tego prawa naduzywac.
Przykladowo mozna w ten sposob zglaszac graczy, ktorych
podejrzewamy o to, ze "zakoncza" bezposrednio po ucieczce z walki
(patrz rowniez III.2 oraz V.1), ale nie warto zglaszac podejrzen
o komunikacje pozamudowa czy tez "zakonczenia" po fakcie (takie
rzeczy mozna natomiast zglaszac listownie do Mistrzow Gry).
WAZNE! Nieuzasadnione przyzwania beda surowo karane.
|